Misja i cele

Nie pytaj czego potrzebuje świat. Zapytaj, co sprawia, iż czujesz, że żyjesz? I zrób to. Ponieważ świat potrzebuje ludzi, którzy czują, że żyją.

Harold Whitman

NASZA MISJA:
Kształtowanie empatycznej postawy opartej na wzajemnym szacunku i zrozumieniu oraz kultury rozwiązywania konfliktów uwzględniających potrzeby wszystkich stron.

CELE STRATEGICZNE:

  • Szerzenie idei Porozumienia bez Przemocy (ang. Non-Violent Communication, w skrócie NVC) wg dr Marshalla Rosenberga, jako metody komunikacji i filozofii życia.
  • Rozpowszechnianie innowacyjnych form rozwiązywania konfliktów, jakimi są  mediacja metodą Prozumienia bez Przemocy i Kręgi Naprawcze.
  • Propagowanie idei sprawiedliwości Naprawczej,  tj. Kręgów Naprawczych (ang. Restorative Circles) jako metody rozwiązywania sporów, mogącej stać się alternatywą dla systemu sprawiedliwości karnej.
  • Przeciwdziałanie wszelkim formom przemocy, w tym przemocy słownej w życiu osobistym, zawodowym i publicznym.
  • Stwarzanie przestrzeni promujących życie bez przemocy i  pokojowe metody rozwiązywania konfliktów i porozumiewania się.

CELE TAKTYCZNE:

  • Edukacja społeczeństwa w zakresie konstruktywnych metod  komunikacji interpersonalnej i poszanowania odrębnych wartości w oparciu o metodę Porozumienia bez Przemocy.
  • Kształcenie kadry pedagogicznej i uczniów  w zakresie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
  • Wsparcie instytucji, organizacji i przedsiębiorstw w zakresie rozwoju komunikacji empatycznej, mediacji w oparciu o NVC i Kręgów Naprawczych.
  • Wsparcie i pomoc osobom wykluczonym społecznie.
  • Uwrażliwienie społeczeństwa na wszelkie formy przemocy, w tym przemoc fizyczną i psychiczną.
  • Wspieranie kontaktów międzyludzkich opartych na wzajemnym szacunku i zrozumieniu.
  • Wywołanie zmiany świadomości społecznej odnośnie sposobów rozwiązywania konfliktów.
  • Budowanie zaplecza merytorycznego poprzez wspieranie trenerów i mediatorów.

CELE OPERACYJNE:

  1. Wdrożenie modelu komunikacj i mediacjii w oparciu o NVC:
    w  polskim systemie edukacji, na poszczególnych etapach kształcenia, tzn:

    • w placówkach przedszkolnych
    • w szkołach podstawowych
    • w gimnazjach
    • w szkołach ponadgimnazjalnych
    • w szkolnictwie wyższym: chciałybyśmy wprowadzić przedmiot NVC na Wydziale Psychologii, Pedagogiki, Resocjalizacji, Psychiatrii, Medycyny, Pielęgniarstwa

    w instytucjach wspierających  dzieci w trudnej sytuacji życiowej, takich jak:

    • ośrodki adopcyjne
    • interwencyjne ośrodki preadopcyjne
    • rodziny zastępcze z województwa pomorskiego, w tym rodzinne domy dziecka
    • placówki opiekuńczo-wychowawcze, w tym Domy Dziecka
    • pogotowia opiekuńcze (interwencyjna placówka opiekuńczo wychowawcza systemu pieczy zastępczej)
    • zakłady poprawcze
    • Policyjne izby dziecka
  2. Wypracowanie modelu komunikacji i mediacji w oparciu o NVC do szkół i placówek w porozumieniu z innymi partnerskimi organizacjami działającymi w obszarze NVC.
  3. Lobbowanie wśród przedstawicieli władz i systemu Edukacji na rzecz wdrażania/stosowania NVC w placówkach oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych.
  4. Promowanie społecznie zaangażowanego biznesu.
  5. Rozwijanie przedsiębiorczości oraz integracji i reintegracji  zawodowej i życiowej poprzez założenie modelowej firmy społecznej.
  6. Działania na rzecz pogłębienia wiedzy, doskonalenia umiejętności     mediatorów i trenerów NVC oraz ich rozwoju etycznego.